Under 2017 ville Scania göra en insats för att öka dialogen och förstärka relationen med sina buss- och lastbilskunder. Svaret blev ett spännande Augmented Reality-spel, anpassat för chefer, inköpare och chaufförer från 28 olika marknader.
Augmented Reality (AR) eller ”förstärkt verklighet” är en teknik som kombinerar det vi ser omkring oss, med digitalt genererade miljöer. Genom kameralinsen på exempelvis en iPad, tittar- och interagerar spelaren med omgivningen som tycks vara fylld med 3D-genererad miljö, arkitektur, byggnader eller föremål.
På uppdrag av Scania, skapade vi unika miniatyrvärldar i 3D där spelarna tävlade mot varandra genom att köra fordon i varierande miljöer. Här stötte spelaren ibland på yrkesrelevanta frågor, där det gällde att svara rätt och snabbt på teman som Scanias tjänster eller olika trafiksituationer.
Bataljerna har blivit många och lustfyllda, när Spelet triggat tävlingslusten hos mängder av deltagande kunder från de 28 internationella marknaderna.
”Spelet har gett oss ett lekfullt sätt att öppna upp för en dialog som normalt sett är svår att börja prata om. Vem vill egentligen prata med en leverantör om lönsamheten i sitt bolag? Den tekniska lösningen blev svaret på den kommunikativa utmaningen och inte tvärtom, vilket är en bra tågordning för att få ut ett bestående värde som överstiger den ekonomiska investeringen”
Matilda Wickström, Ansvarig Scania Experience Projects